Castlevania: Aria of Sorrow


Data premiery:
Czas akcji:
T³umaczenie nazwy:
Platforma:
Emulator:
2003
2035
Aria Smutku
GBA
VisualBoy Advance

1. Fabu³a

  Aria of Sorrow jest jedn± z najciekawszych fabularnie gier serii. Najwiêksza niespodzianka jak± widzimy ju¿ na wstêpie to rok, w którym odbywa siê akcja - 2035. Jest to jednocze¶nie data pierwszego pe³nego zaæmienia s³oñca w XXI wieku. Soma Cruz wraz ze swoj± przyjació³k± Min± Hakub± pod±¿aj± w stronê wzniesionej na wzgórzu kaplicy, aby móc lepiej podziwiaæ to niezwyk³e zjawisko natury. Jednak szybko dzieje siê co¶ dziwnego i zmys³y Somy zaczynaj± s³abn±æ. Budzi siê dopiero na dziedziñcu starego zamku. Jak siê okazuje jest to budowla nale¿±ca do hrabiego Draculi, który w roku 1999 zosta³ raz na zawsze zniszczony, a jego zdolno¶æ do odradzania siê zosta³a zastopowana. Aby ukoñczyæ dzie³o zwyciêstwa ³owcy wampirów zapieczêtowali zamek Draculi w... zaæmieniu s³oñca. Teraz jednak, gdy owo ponownie sta³o siê jednym z ksiê¿ycem zamek pojawi³ siê, aby daæ szansê komu¶ innemu staæ siê jego panem i w³adc±... a my musimy tego kogo¶ powstrzymaæ. Pocz±tkowo sytuacja nie jest dla Somy tak klarowna. Ch³opak ju¿ po przebudzeniu spotyka tajemniczego Genya Aricado, który razem z Yoko Belnades pracuje dla Ko¶cio³a i zosta³ wys³any by okre¶liæ stopieñ zagro¿enia jaki zamek stanowi dla ludzko¶ci. Aria of Sorrow jest wspania³± uczt± tak dla weteranów serii (którzy zauwa¿± kilka ciekawostek fabularnych, w tym prawdziwe oblicze Arikado) jak i dla tych, którzy chc± dopiero zacz±æ z ni± przygodê. Soma jest bowiem bohaterem, który pocz±tkowo nic nie wie na temat zamku i tego co dzia³o siê w nim przez lata. Razem z pocz±tkuj±cym graczem odkryje te tajniki. Dziêki takiemu prostemu zabiegowi gracz ³atwo uto¿samia siê z bohaterem ale te¿ zaczyna darzyæ sympati± resztê paczki, a mianowicie Minê, Aricado, Yoko, J'a (nie pamiêtaj±cego swojej przesz³o¶ci) oraz Hammer'a (wojskowy, tak¿e wys³any, aby zbadaæ sprawê, odkryje swoje powo³anie jako handlarz ¿elastwem). Tym z³ym bêdzie natomiast Graham Jones - misjonarz, który my¶li, ¿e dane jest mu posi±¶æ moce Draculi. Czy mu siê to uda? Zanim siê dowiecie fabu³a jeszcze nie raz Was zaskoczy :-).

Wzglêdem pozosta³ych Castlevanii: -/10
2. Projekt zamku

  Jest to chyba najlepiej opracowany do tej pory zamek w Castlevanii. Ciekawie dobrane tematycznie i odpowiednio ulokowane na mapie komnaty, piêkne widoki, a rozmieszczenie zapisów, teleportów oraz tajnych przej¶æ dope³nia dzie³a. Wszystko jest tutaj zapiête na ostatni guzik, od podziemnych jaskiñ i areny po wysokie wie¿e i ogrody. Samo zwiedzanie sprawia du¿± frajdê.

Wzglêdem pozosta³ych Castlevanii: -/10
3. Przeciwnicy

  Tych jest trochê wiêcej ni¿ sto wliczaj±c w to Boss'ów. Ka¿dy z nich jest jednak ciekawie opracowany i nie rzuca siê w oczy wykorzystywanie nadmiernie starych znajomych. Ka¿dy przeciwnik jest tak¿e dok³adnie opisany, podobnie jak w Symfonii Nocy i Harmony of Dissonance, w specjalnej encyklopedii ³±cznie ze swoimi mocnymi i s³abymi stronami. Tutaj jednak dosz³a bardzo istotna cecha ka¿dego potwora. Mianowicie ka¿dy z nich ma swoj±... duszê! Je¿eli bêdziemy mieli wystarczaj±co du¿o szczê¶cia to po pokonaniu takiego delikwenta trafia ona w nasze rêce (potwory spotykane tylko raz w grze daj± nam j± bez zbêdnych ceregieli). Dusze podzielone s± na trzy rodzaje - s³u¿±ce do ataku, obrony i zwiêkszania statystyk. Dwie pierwsze grupy musimy uruchamiaæ sami, a trzecia dzia³a ca³y czas. Jednocze¶nie mo¿emy mieæ wybran± tylko jedn± duszê danego typu. Wracaj±c jednak do przeciwników, Boss'owie s± ciekawie opracowani i nie ma takiego, który by siê nie spodoba³, jednak czê¶æ z nich mo¿emy w trakcie gry spotkaæ tak¿e jako zwyczajnych przeciwników (oczywi¶cie ju¿ po walce), a ich pokonanie wcale nie wymaga wielkiego wysi³ku. Poza tym nie mam jednak wiêkszych zastrze¿eñ.

Wzglêdem pozosta³ych Castlevanii: -/10
4. Grafika

  Jest to naj³adniej wygl±daj±ca Castlevania na GBA. Piêkne i szczegó³owe t³a, dok³adne animacje postaci i potworów, piêkne efekty... tutaj ka¿dy piksel wnosi co¶ piêknego na ekranik. Ju¿ na wstêpie jeste¶my raczeni g³ównym holem ze zburzon± tyln± ¶cian±, przez któr± widaæ stada nietoperzy lec±cych na tle ksiê¿yca. W Wie¿y Zegarowej tryby i ko³a zêbate pracuj± w ciasnych, pionowych korytarzach, a w tle g³ównej wie¿y z komnat± tronow± p³onie ogieñ piekielny, chmury pêdz± pod naporem wiatru... cudo :-).

Wzglêdem pozosta³ych Castlevanii: -/10
5. Muzyka i efekty d¼wiêkowe

  ¦cie¿ka d¼wiêkowa tak¿e jest ¶wietna. Pomijaj±c fakt, ¿e ograniczenia GBA nie pozwalaj± jej rozwin±æ skrzyde³ to zawiera ona jedne z najlepiej skomponowanych utworów w serii. Podobnie jak w Symfonii Nocy i Harmony of Dissonance mo¿na tutaj uruchomiæ Sound Test (tyle, ¿e Aria oferuje tak¿e przes³uchanie efektów d¼wiêkowych... niby niepotrzebny drobiazg, ale warto wspomnieæ). Niewiele wiêcej mo¿na tu dopowiedzieæ. Mo¿e tyle, ¿e szczególnie podoba mi siê utwór „Heart of Fire”, który jest skomponowany z muzyk± z pierwszej Castlevanii (dok³adniej z Sali Tortur). Nic tylko s³uchaæ :-).

Wzglêdem pozosta³ych Castlevanii: -/10
6. Grywalno¶æ

  Ta czê¶æ Castlevanii jest kolejnym przyk³adem na to jak siekanie potworów mo¿e byæ fascynuj±ce je¿eli dorzuci siê do tego niesamowite uzbrojenie, klimatyczn± sceneriê staro¿ytnego zamku oraz ¶wietn± fabu³ê. Zdobywaj±c coraz to wiêcej do¶wiadczenia i nowy, efektowniejszy i efektywniejszy orê¿ idziemy przed siebie zdobywaj±c informacje o coraz to nowych monstrach. W tej jednej gierce jest ukryta ca³a magia Castlevanii dlatego w³a¶nie warto w ni± zagraæ, zw³aszcza jak jest siê pocz±tkuj±cym ³owc± wampirów.

Wzglêdem pozosta³ych Castlevanii: -/10
7. Poziom zmian i nowych pomys³ów

  Trzecia czê¶æ trylogii na GBA wprowadzi³a w koñcu element niespotykany do tej pory w serii. Mowa tutaj o mo¿liwo¶ci ³apania dusz pokonanych potworów. Jest to ciekawy element, który dodatkowo zwiêksza ¿ywotno¶æ gry je¿eli chcemy mieæ je wszystkie. Poza tym wszystko jest tutaj „po staremu”. Wci±¿ mamy dostêp do ca³ego zamku i tylko nasze umiejêtno¶ci ograniczaj± nas od dotarcia w jakie¶ miejsce.

Wzglêdem pozosta³ych Castlevanii: -/10
8. D³ugo¶æ

  Jak ju¿ wspomnia³em ¿ywotno¶æ gry znacznie powiêksza zbieranie dusz. Wystêpuje tutaj tak¿e znany tryb Boss Rush, który zosta³ tutaj znacznie lepiej przedstawiony ni¿ w Harmony of Dissonance. Do pokonania mamy tylko okre¶lonych wrogów, a nasz wynik czasowy zostanie podpisany pod nasz profil dziêki czemu rywalizacja jest mo¿liwa. Poza tym za bardzo dobre wyniki dostaje siê broñ, z której mo¿na korzystaæ w normalnej grze, a nie znajdzie siê jej w zamku podczas wêdrówki. Podobnie kilka przedmiotów mo¿na znale¼æ tylko przechodz±c grê na wiêkszym poziomie trudno¶ci (dostêpny tylko po przej¶ciu w normalnym trybie) co jest dodatkowym pretekstem, aby przej¶æ grê ponownie. Wszystkie znalezione tam przedmioty mo¿na natomiast wykorzystywaæ w Boss Rush (jedynie poziom do¶wiadczenia bêdzie zawsze czterdziesty)... i tutaj ko³o siê zamyka. Zawsze mo¿na te¿ staraæ siê uzbieraæ wszystkie dusze i pos³uchaæ muzyki. To ³±cznie daje trochê wiêcej czasu zabawy ni¿ przy innych czê¶ciach serii tego typu.

Wzglêdem pozosta³ych Castlevanii: -/10



Recenzja nie zosta³a przystosowana
do nowego systemu oceniania

-/10




Podsumowanie

  Aria of Sorrow jest wy¶mienit± okazj±, aby zacz±æ swoj± przygodê z Castlevani±. Wspania³a oprawa audiowizualna, klimat i fabu³a. Je¿eli ta gra nie przypadnie do gustu osobom, które do tej pory nie gra³y w Castlevaniê to chyba ta seria nie jest dla nich... mog± jeszcze próbowaæ w wersji 3D na PS2 ;-).

Informacje dodatkowe
  UWAGA! Wszystkie poni¿sze informacje proszê traktowaæ jako potencjalnie zdradzaj±ce sekrety gry! Je¿eli nie ukoñczyli¶cie czê¶ci serii, której one dotycz± to przegl±dacie je na w³asn± odpowiedzialno¶æ!

FABU£A
EKWIPUNEK
ZAMEK
CIEKAWOSTKI

Recenzje
  Poni¿sze adresy pomog± Wam poznaæ opinie ró¿nych osób na temat tej czê¶ci serii. Je¿eli znacie inne warte przeczytania recenzje dajcie mi znaæ, a z chêci± umieszczê je na tej li¶cie. Pamiêtajcie, ¿e teksty te mog± (aczkolwiek nie powinny) zawieraæ spoilery!

OPINIE ZAMKOWYCH GO¦CI
Jêzyk: Polski
Ocena: 8,5/10

OPINIE ZZA MURÓW
Jêzyk: Angielski
Ocena: 9,3/10
Jêzyk: Angielski
Ocena: 8,6/10
Jêzyk: Polski
Ocena: Brak

Copyright © 2005 - 2013 by CastleKeeper's Chronicles. All rights reserved.
A part of The Inner World of Final Fantasy.
Castlevania is the property of Konami.

Content by Nox_A15. Design by SenTineL.