Targi E3 2005

  Miêdzy 17, a 20 maja (od 17 do 19 odbywa³y siê konferencje prasowe dla zaproszonych go¶ci, a od 18 do 20 trwa³a wystawa dla wszystkich ¿±dnych wra¿eñ) odby³y siê w Los Angeles znane Targi E3. Jak zwykle przyci±gnê³y one mnóstwo zwiedzaj±cych, którzy pa³ali chêci± zobaczenia i zagrania w najnowsze tytu³y. Firmy z ca³ego ¶wiata, które chc± siê liczyæ na rynku, wystawi³y swoje propozycje na oczach tysiêcy graczy... by³o te¿, jak zwykle, mnóstwo hostess, które cieszy³y siê nie mniejszym zainteresowaniem ;-). Ale nas najbardziej interesuje firma Konami, a przede wszystkim dwie gry z wielu przez tê firmê zaprezentowanych tytu³ów. Mowa oczywi¶cie o dwóch Castlevaniach – Curse of Darkness na PS2 (jak siê okaza³o na targach – tak¿e na XBox’a) i Dawn of Sorrow na Nintendo DS. Obie s± zapowiadane na tegoroczn± jesieñ. Stoisko Konami mie¶ci³o siê w Po³udniowej Hali i mia³o numer #800. Na zdjêciach poni¿ej mo¿ecie zobaczyæ gdzie dok³adnie firma urzêdowa³a, a nawet obejrzeæ krótk± relacjê po¶wiêcon± tylko temu stoisku! Maj±c dostêp do wielu informacji, którymi mo¿na siê wrêcz przesyciæ w Internecie, zebra³em to co znalaz³em na temat tych nadchodz±cych czê¶ci serii i prezentujê tutaj. W razie znalezienia jakiej¶ pominiêtej informacji natychmiast j± tutaj zamieszczê, bêdê tak¿e zaszczycony je¿eli kto¶ z Was postanowi pomóc w rozwoju stronki i zaciekawiony znalezionymi przez siebie wiadomo¶ciami podzieli siê nimi z CastleKeeper’em. Mój mail spoczywa w dolnym lewym rogu strony. Póki co zapraszam do lektury i ogl±dania, znajdziecie tutaj wszystko co ka¿dy fan Castlevanii z tegorocznych Targów E3 wiedzieæ powinien :-).




Tak w³a¶nie rozmieszczone s± poszczególne hale, w których odbywaj± siê Targi E3.


PLAN PO£UDNIOWEJ
HALI
ZBLI¯ENIE PLANU
PO£UDNIOWEJ HALI
RELACJA ZE STOISKA
(GT TV)
RELACJA ZE STOISKA
(SPIKE TV)


Wej¶cie na targi (Po³udniowa Hala) Stoiska w Po³udniowej Hali Kolejne stoiska w Po³udniowej Hali


  Dok³adnie 1 czerwca na stronie Konami ukaza³a siê wiadomo¶æ o uzyskaniu przez Dawn of Sorrow tych oto dwóch wyró¿nieñ (ze znanych serwisów internetowych - IGN i GameSpy). Pierwsze nada³o grze tytu³ Najlepszej Gry Przygodowej na platformê NDS na Targach E3 2005, a drugie to Wybór Redaktorów (serwisu GameSpy) E3 2005.

FABU£A
  Nazwê t³umaczyæ mo¿na jako ¦wit ¯alu (lub Smutku). Jest to kontynuacja trzeciej czê¶ci trylogii na GBA. Tutaj od razu warto zwróciæ uwagê na s³owo „kontynuacja”. W serii nie jest bowiem czêstym przypadkiem kontynuowanie konkretnych wydarzeñ, zazwyczaj ka¿da kolejna gra próbowa³a zmie¶ciæ siê gdziekolwiek w historii opowiadanej w Castlevanii. Tym razem jednak dane nam bêdzie siê spotkaæ ze znanymi postaciami dok³adnie rok po wydarzeniach z Aria of Sorrow (Aria Smutku), czyli w 2036. Bêdzie wiêc Soma Cruz – bohater, którego losami kierujemy, a który to poprzednio mia³ odegraæ bardzo wa¿n± rolê we wskrzeszeniu Draculi (chocia¿ na pocz±tku tej czê¶ci bêdzie od razu wiadomo jak±, to jednak nie zdradzam tego ze wzglêdu na osoby, które nie gra³y w Aria of Sorrow), Mina – jego przyjació³ka z dzieciñstwa, Yoko – wied¥ma pracuj±ca dla Ko¶cio³a, tajemniczy Arikado – fani serii i tak wiedz± kim jest naprawdê, Julius – Belmont (ród pogromców wampirów... jakby kto¶ nie wiedzia³), który to wprowadza³ poprzednio w±tek z amnezj± ;-) i oczywi¶cie Hammer – wojskowy, który odkry³ swoje powo³anie prowadz±c sklep z ¿elastwem w poprzedniej czê¶ci. G³ówny bohater zostanie wpl±tany w plan tajemniczego kultu, którego celem jest oczywi¶cie... tak, zgadli¶cie – ¶ci±gniêcie swojego pana i mistrza Draculi z powrotem na ten padó³ :-). ¯eby uratowaæ bliskie sobie osoby (mo¿e sztuczka z porwaniem?) Soma bêdzie musia³ zwiedziæ g³ówn± bazê przeciwnika – gigantyczn± replikê zamku demonicznego hrabiego (wype³nion±, jak zwykle, po brzegi wszelkiego rodzaju kreaturami z piek³a rodem). W oficjalnym og³oszeniu twórcy zapowiadaj±, ¿e dziêki Dawn of Sorrow legenda serii zostanie wzbogacona o wiele nowych postaci. Konami sprecyzowa³o jedynie trzy z nich (na stronie firmy mo¿ecie zobaczyæ ich twarze, bêd± tak¿e widoczni na pude³ku z gr± chyba, ¿e co¶ siê zmieni). S± to Celia Fortner, Dario Bossi oraz Dmitrii Blinov. Panie maj± pierwszeñstwo, a wiêc ;-)... Celia jest mroczn± kap³ank±, która ma dostêp do wiedzy tajemnej i potê¿nej magii (poza tym wygl±da jak Elizabeth Bartley znana z czê¶ci na platformê Sega Genesis ;-)). To ona za³o¿y³a kult, którego celem jest zaaran¿owanie drugiego nadej¶cia „Z³ego Lorda” za wszelk± cenê. Jak mo¿na siê domy¶laæ Soma zostanie zwiedziony podstêpem do zamku, aby odegraæ kluczow± rolê w tym planie. Druga osoba, czyli Dario, to potencjalny nastêpca Draculi. Potrafi manipulowaæ ogniem (co widaæ na filmie lub screen’ach), a umiejêtno¶æ t± zaabsorbowa³ od Lorda Ciemno¶ci podczas jego ostatniego wskrzeszenia. Go¶æ ma ognisty temperament, co w po³±czeniu z jego porywczo¶ci± sprawia, ¿e zawsze reaguje szybko na wszelkie sytuacje... sêk w tym, ¿e taka cecha czêsto ³±czy siê z nierozs±dkiem :-). Dmitrii jest natomiast drugim kandydatem na nastêpcê Draculi. Potrafi on „duplikowaæ” magiczne moce (by³oby ciekawie gdyby za ka¿dym nastêpnym spotkaniem u¿ywa³ tych czarów, których Soma u¿ywa³ przeciwko niemu wcze¶niej... a tak przy okazji, walka z nim tak¿e jest na filmie) i s³usznie sprawia wra¿enie osoby nieodpowiedzialnej, ale bez dwóch zdañ podejmie on wszelkie kroki niezbêdne, aby osi±gn±æ swój cel. Tyle o nich mówi± sami twórcy :-). To dobrze, ¿e tym razem zwiêkszono ilo¶æ negatywnych postaci (ju¿ nie muszê wspominaæ, ¿e ka¿da ma ciekawe cechy osobowo¶ci), w koñcu szanse powinny byæ wyrównane. To wszystko co oficjalnie wiadomo o historii opowiadanej w Dawn of Sorrow. Bior±c pod uwagê, ¿e fabu³a Arii by³a po prostu ¶wietna, a do ka¿dego bohatera paczki mo¿na siê by³o przyzwyczaiæ i polubiæ, to mo¿na rokowaæ, ¿e w tym przypadku nie bêdzie gorzej :-).

Walka z lataj±c±
zbroj± (Boss)
Podwodne
atrakcje
Karta z...
Alucardem?! :-)

ZAMEK
  Nie ma najmniejszych w±tpliwo¶ci, ¿e twórcy Dawn of Sorrow stworz± nowe wersje starych, dobrze znanych komnat zamku. Ju¿ na filmach widaæ Wie¿ê Zegarow± (w której Soma zamieniony w nietoperza omija ¶ciany pe³ne kolców... ho³d dla Symfonii Nocy? :-)), bez niej przecie¿ Castlevania, nie jest Castlevani± ;-). Tym razem jednak znacznie zmieniono stylistykê wie¿y – jest ciemna, ponura, ale jak zwykle pe³na kó³ zêbatych, ³añcuchów i kolców. Trailery pokazuj± tak¿e otwart± przestrzeñ, tak na murach (piêkne widoki!), jak i pod nimi. W tej drugiej sytuacji, znawcy serii od razu zauwa¿±, ¿e zamek po raz pierwszy jest umiejscowiony w zimnej strefie klimatycznej! ¦nieg pokrywa ziemiê i drzewa... przyozdobione wisielcami :-). Taka zmiana klimatu mo¿e zrobiæ grze na dobre ;-). Na filmach widaæ tak¿e jak Soma skacze po wielkich wahad³ach (kolejny fragment Wie¿y Zegarowej), które zawieszone w jednym punkcje chwiej± siê na boki z ró¿n± czêstotliwo¶ci±. Bohater schyla siê gdy wy¿ej zawieszone wahad³o przelatuje mu nad g³ow±, czyli prawdopodobnie mo¿e go zrzuciæ! To nie jedyny przyk³ad wprowadzenia do komnat zamku wiêkszej ilo¶ci pu³apek (które zawsze odgrywa³y ma³o znacz±c± rolê). Widaæ tak¿e, ¿e powstaje jedno skrzyd³o zamku po¶wiêcone wy³±cznie nim! Mo¿na to poznaæ po identycznej pod³odze w kilku pokazanych pomieszczeniach z pu³apkami (wielkie t³oki mog±ce wbiæ na kolce pod sufitem czy obracaj±ce siê nabite kolcami pale). Na screen’ach widaæ tak¿e, ¿e ponownie bêd± pomieszczenia podwodne (odpowiednia dusza umo¿liwia bohaterowi oddychanie pod wod±). My¶lê, ¿e tak, jak projekt zamku w Aria of Sorrow by³ bliski idea³owi, tak ten w kontynuacji mo¿e w koñcu uzyska to miano.

POTWORY
  Na screenach i trailerach widaæ, ¿e twórcy jak zwykle popu¶cili wodze fantazji i nie bêdziemy narzekaæ na niedostatek podczas siekania ró¿norakich kreatur. To trzeba zobaczyæ samemu ale potwory, podobnie jak bronie, czy efekty dusz, zapowiadaj± siê ¶wietnie. Widaæ znajome twarze, ale te¿ kilka nowych. Najnowszym trailer pokazuje w wiêkszo¶ci Boss’ów z czego zaciekawili mnie g³ównie cz³onkowie kultu i Król Marionetek. Pod tym wzglêdem nie ma siê czego obawiaæ ;-).

GRAFIKA
  Ju¿ na pierwszy rzut oka widaæ jakim skokiem w jako¶ci grafiki 2D jest GBA, a DS. Sami twórcy przyznali, ¿e ma on pod tym wzglêdem wiêksze mo¿liwo¶ci od PSX, na którego ukaza³a siê s³ynna Symfonia Nocy. Wiêksza moc obliczeniowa pozwoli³a zwiêkszyæ szczegó³owo¶æ obiektów na ekranie ale te¿ zastosowaæ wiêksz± ilo¶æ te³. Co do tej drugiej zmiany jest te¿ jeszcze jeden plus – niektóre widoki na zewn±trz s± generowane w grafice 3D! Pamiêtacie Wie¿ê Zegarow± widzian± ze schodów do Sali Tronowej w Symfonii Nocy i wykorzystanie tego samego pomys³u w Harmony of Dissonance? Down of Sorrow wypoci z DS’a wszystkie si³y! Takie trójwymiarowe widoki bêd± tutaj obejmowaæ ca³y horyzont dachów na tle piêknych gór! Autorzy bêd± ponoæ podkrêcaæ mo¿liwo¶ci gry a¿ do dnia premiery wiêc mo¿emy byæ pewni, ¿e bêdzie ona jedn± z najlepiej wygl±daj±cych gier na DS’a. Jedyne co pocz±tkowo dziwi to zmiana stylu w jakim s± rysowane art’y. Nie zaznamy tutaj malowide³ genialnej artystki Ayami Kojima (fragment jej dzie³a, przedstawiaj±cego bohatera Curse of Darkness, mo¿ecie podziwiaæ na logo g³ównym CastleKeeper’a). Bêdziemy siê musieli obej¶æ rysunkami w czysto japoñskim stylu... ju¿ teraz budzi to sporo kontrowersji ale twórcy zapewniaj±, ¿e to jedynie eksperyment i styl ten absolutnie nie zdominuje gry.

MUZYKA
  ¦cie¿ki d¥wiêkowe udostêpnione w trailer’ach sprawiaj± rewelacyjne wra¿enie! To co od razu rzuca siê w uszy to ¶wietna kompozycja i o wiele lepsza jako¶æ ni¿ w trylogii wykorzystuj±cej moc GBA. Zwróæcie uwagê, ¿e w jednym momencie wyra¥nie s³ychaæ instrumenty! Jestem gotów stwierdziæ, ¿e mo¿e to byæ jedna z najlepszych ¶cie¿ek d¥wiêkowych serii... a mo¿e najlepsza jaka do tej pory powstaje na DS! To jednak trzeba us³yszeæ samemu... jeszcze nie ¶ci±gnêli¶cie trailer’ów?! Wiêc na co czekacie :-).

Czary
pod sufitem :-)
Piêkna broñ
i piêkne t³o

MOC DWÓCH EKRANÓW
  Autorzy mieli spory problem z wymy¶lenie oryginalnego zastosowania dla drugiego ekranu w konsolce. Bior±c pod uwagê fakt, ¿e w najnowszych czê¶ciach serii wa¿n± rolê odgrywa eksploracja zamku i manipulacja statystykami swojej postaci postanowili oni zamie¶ciæ w nim to wszystko co wcze¶niej wymaga³o od nas zastopowania gry. Ju¿ nie musimy upewniaæ siê, zatrzymuj±c grê, ¿e na pewno gdzie¶ tutaj jest tajemne przej¶cie. Teraz wystarczy podnie¶æ wzrok i mamy wszystko jak na d³oni. Zmieniamy opcjê i ju¿ mo¿emy obserwowaæ statystyki, a co wa¿niejsze – informacje o potworze, z którym w³a¶nie walczymy! Ta ostatnia opcja wydaje mi siê najprzydatniejsza! W Aria of Sorrow zagl±danie do encyklopedii potworów jedynie po to, ¿eby sprawdziæ ich mocne i s³abe strony by³o zbyt ¿mudn± robot±... teraz to czysta przyjemno¶æ! Dziêki tym zmianom bêdzie mo¿na o wiele sprawniej wykorzystywaæ opcje, do których poprzednio nie przywi±zywa³o siê zbytniej wagi. Na screen’ach mo¿ecie zobaczyæ w jaki sposób autorzy rozplanowali informacje na ekranie.

U¯YWANIE WSKA¬NIKA
  Jak zapewne wiecie do nowej kieszonsolki firmy Nintendo dodawany jest wska¥nik (przez niektórych zwany, z angielskiego, stylusem), którym to przekazujemy informacje ekranowi dotykowemu. W Dawn of Sorrow u¿ywaæ go bêdziemy w trzech przypadkach. Pierwszym i najwa¿niejszym z nich bêdzie „pieczêtowanie” Boss’ów. Polegaæ ma to na tym, ¿e po pokonaniu g³ównego przeciwnika pokazuje siê symbol, który musimy odwzorowaæ. Je¿eli zrobimy to dobrze to pozbêdziemy siê delikwenta zamykaj±c go w magicznej pieczêci, je¿eli natomiast nie uda nam siê ta sztuka to przeciwnik powróci na pole walki z odnowionym czê¶ciowo zdrowiem. Drugim przypadkiem u¿ycia wska¥nika ma byæ kruszenie lodowych bloków, które w niektórym miejscach blokuj± przej¶cie (patrz±c na to oczyma bohatera, to a¿ zastanawia w jaki sposób on tego dokonuje ;-)). Czasami bêdzie trzeba odpowiednio je wykruszyæ, aby „zbudowaæ” sobie przej¶cie do dalszych korytarzy. Ostatnim (aczkolwiek kto wie co jeszcze znajdziemy w grze po premierze) zastosowaniem wska¥nika jest u¿ywanie go jako wsparcie w niektórych czarach (mocach schwytanych dusz). Przywo³anym przez siebie pomagierom bêdzie mo¿na wskazaæ konkretny kierunek lotu lub cel ataku. Jak widaæ autorzy, byæ mo¿e s³usznie, nie zmusili graczy do ci±g³ego czyhania ze wska¥nikiem nad ekranem. Bêdzie on potrzebny jedynie w konkretnych momentach.

BEZPRZEWODOWY HANDEL DUSZAMI :-)
  Warto tak¿e wspomnieæ o wykorzystaniu przez grê mo¿liwo¶ci komunikacji bezprzewodowej DS’a. Pomimo, ¿e kilka miesiêcy temu mo¿na by³o natrafiæ na wiadomo¶æ o trybie umo¿liwiaj±cym pojedynkowanie siê graczy miêdzy sob± w ten sposób, to po braku odzewu w tej sprawie na E3 mo¿na wnioskowaæ, ¿e opcja ta nie znajdzie siê w ostatecznej wersji gry. Byæ mo¿e nastêpne Castlevanie na DS’a bêd± mia³y w tej kwestii wiêcej do powiedzenia :-). Póki co komunikacja bezprzewodowa umo¿liwi handlowanie z innymi graczami z³apanymi przez siebie duszami. Podobnie by³o w Aria of Sorrow tyle tylko, ¿e przy wykorzystaniu kabla. Mam jednak nadziejê, ¿e twórcy uczyni± podobnie jak z poprzedni± czê¶ci± i bêdzie mo¿na z³apaæ wszystkie dusze nawet bez korzystania z tej opcji (system ³apania dusz jest tym, co wyró¿nia Aria of Sorrow, a od teraz tak¿e Dawn of Sorrow, na tle innych Castlevanii). Prawdopodobnie gra nie bêdzie wykorzystywaæ komunikacji bezprzewodowej w inny sposób.



FABU£A
  Ta czê¶æ serii dziaæ siê bêdzie 3 lata po wydarzeniach z Dracula’s Curse (trzecia czê¶æ trylogii na NESa), kiedy to ród Belmont’ów ponownie unicestwi³ Draculê. Bohaterem nowej opowie¶ci jest Hector – by³y porucznik hrabiego. Nie by³ jednak tak bezwzglêdny jak mog³oby siê wydawaæ i pozbawiony z³udzeñ co do intencji swojego mentora pozostawi³ go na pastwê Belmont’ów i opu¶ci³ Vallachiê. W³a¶nie trzy lata po przegranej walce, kl±twa, która po ¶mierci hrabiego ogarnê³a Europê prawdopodobnie przyczynia siê do ¶mierci ukochanej Hectora. Ten wiedziony ¿±dz± zemsty rusza do ruin zamku swojego by³ego pana... jest to jednak historia o zdradzie i zem¶cie... a wiêc gdzie¶ musi byæ zdrada. Na miejscu bohater dowie siê o istnieniu zawi³ej sieci podstêpów, nie¶wiadomy z³owrogiego planu maj±cego zwabiæ go z powrotem w przeklête mury. Historia zapowiada siê ca³kiem ciekawie... zw³aszcza ze wzglêdu na drugiego ucznia Draculi – Isaaca. To on zaaran¿owa³ zabójstwo ukochanej Hectora. Ten jednak nie spodziewa siê, ¿e nie bez powodu „stary kumpel po fachu” zwabia go do kryjówki z³a. My¶lê, ¿e szykuje siê ciekawy k±sek... ju¿ teraz jestem ciekaw jak to siê skoñczy ;-).

Walka z potworem
o nazwie Tekyu
Ponownie ten
przyjemniaczek
Walka. W tle widaæ
Pomocnika [wersja XBox]

ZAMEK
  Wed³ug zapewnieñ twórców po zamku bêdzie mo¿na siê poruszaæ swobodnie. Ponoæ bêdzie nam dane zwiedzaæ tak¿e jego obrze¿a (lasy, bagna, itp.). U¿ycie sformu³owania „zamek” nie jest mo¿e do koñca w³a¶ciwe, fabu³a mówi przecie¿, ¿e Hector wraca do „ruin” zamku (prawdopodobnie zniszczonego podczas wtargniêcia Belmont’ów trzy lata wcze¶niej). Twórcy mówi± tak¿e o du¿ej ilo¶ci tajnych schowków i przej¶æ w zamku. Oprócz tych informacji i widoczków na filmach nie wiadomo zbyt wiele. Wed³ug mnie wystarcza to jednak, aby byæ spokojnym o projekt zamku... w koñcu czy jest co¶ bardziej klimatycznego ni¿ ¶redniowieczne ruiny :-).

POTWORY
  Sugeruj±c siê screen’ami i trailer’ami nie jestem w stanie du¿o powiedzieæ na temat przeciwników. Wprawdzie wszyscy jacy zostali pokazani prezentuj± siê ca³kiem urodziwie. Bez dwóch zdañ najwiêksze wra¿enie robi± Boss’owie. S± olbrzymi i walka z nimi na pewno bêdzie budziæ wiele emocji! Do¶æ czêsto pokazywani s± wivern'a (na filmie widaæ, ¿e walka z ni± podzielona jest na kilka faz, w tym jedna z nich odbywa siê na jej grzbiecie w trakcie lotu!), Minotaur dzier¿±cy wielk± kolumnê i zbroja, której elementy po³±czone s± ko³ami zêbatymi. Bêdzie siê dzia³o :-). Jedyne zastrze¿enie mam do reakcji bohatera na ciosy wrogów... bo gdyby kto¶ oberwa³ takim wielkim ogonem (odsy³am do trailer’a) to powinien zostaæ odepchniêty na du¿± odleg³o¶æ (przynajmniej do najbli¿szej ¶ciany ;-)), a tutaj Hector reaguje jakby ogon przeszed³ przez niego na wylot. Wiem, ¿e to szczegó³ ale to chyba najwiêkszy mankament, który mo¿na wy³apaæ w Castlevaniach w 3D... panowie z Konami powinni co¶ z tym zrobiæ. Bior±c jednak pod uwagê sam design potworów to, jak zwykle, jest ¶wietnie. Inn± kwesti± jest uzbrojenie bohatera. Na jednym filmie widaæ, ¿e wymachuje on przeró¿nymi rodzajami ¶redniowiecznych typów broni. Sam system walki ma siê ponoæ opieraæ na combo’sach. To wszystko dobrze wró¿y na przysz³o¶æ... w koñcu nie samym batem Belmont’ów cz³owiek ¿yje ;-).

Walka z wielk±
zbroj± (Boss)
Wiverna w akcji
(Boss) [wersja XBox]
Minotaur
z kolumn± (Boss)

GRAFIKA
  Szata graficzna prezentuje siê nie¥le. Nie chcê mówiæ, ¿e jest rewelacyjna nie widz±c jej w oryginale na oczy, poza tym trailer’y nie s± idealnej jako¶ci. Wszystko, poczynaj±c od przeciwników, a koñcz±c na ¶rodowisku, wygl±da bardzo ³adnie. Efekty te¿ wygl±daj± ciekawie (nie wspominam ju¿ o postaciach w przerywnikach filmowych). Ogieñ, miecze przecinaj±ce powietrze, itp. My¶lê, ¿e twórcy poradz± sobie z tym elementem gry bez wiêkszych problemów. Zreszt± w Castlevanii nie chodzi tylko o oprawê... prawda? :-)

MUZYKA
  Niestety nie jest jej na tyle du¿o, aby jednoznacznie co¶ stwierdzaæ ale dostêpne kawa³ki brzmi± ¶wietnie (skomponowa³ je, podobnie jak ca³o¶æ ¶cie¿ki d¥wiêkowej, Michiru Yamane). PS2 ma przecie¿ pod tym wzglêdem o wiele wiêksze mo¿liwo¶ci ni¿ kieszonsolki (DS, czy GBA) wiêc autorzy bêd± mogli wycisn±æ z g³o¶ników wszystko co najlepsze. Muzyka w serii zawsze by³a najmocniejsz± stron± wiêc mo¿emy liczyæ na kolejn±, ¶wietn± ¶cie¿kê d¥wiêkow±, dla której bêdzie siê chcia³o zagraæ w grê jeszcze raz :-).

Przywo³anie Golema
Pomocnika [wersja XBox]
Efekt graficzny
ognia [wersja XBox]
Pomocniczy Ptak atakuj±cy
wrogów [wersja XBox]

MECHANIKA GRY
  Twórcy mocno wziêli sobie do serca nie usatysfakcjonowane g³osy fanów po Lament of Innocence na PS2. S³usznie zarzucano jej liniowo¶æ. Przypomnê, ¿e piêkn± grafikê po³±czono tam z ide± pierwszych czê¶ci serii na NESa gdzie zamek by³ podzielony na etapy. Pomys³ z elementami RPG tak¿e zosta³ bardzo uproszczony, a zbierane przedmioty ogranicza³y siê do mikstur zwiêkszaj±cych na sta³e statystyki. W Curse of Darkness sytuacja mia³a w koñcu przynie¶æ chlubê i chwa³ê serii na polu gier 3D (jako pierwsza w trzeci wymiar wprowadzi³a graczy Castlevania na Nintendo 64). Przede wszystkim ma powróciæ swoboda w poruszaniu siê po zamku, a ilo¶æ tajnych przej¶æ i sekretów ma byæ bardzo du¿a. Dostêp do niektórych miejsc bêdzie mo¿liwy tylko po zdobyciu przez bohatera okre¶lonej umiejêtno¶ci. Jednym s³owem ta czê¶æ ma byæ dla PS2 tym czym by³a dla ca³ej serii Symfonia Nocy na PSX. Rozwiniêto jeszcze jedn± ideê przodka, mianowicie mo¿liwo¶æ posiadania pomagierów (w Curse of Darkness zwanych „Innocent Devils”, czyli „Niewinne Diab³y”). Tutaj jednak zosta³a ona podniesiona do rangi konieczno¶ci! Ma³o tego! Tak jak w Symfonii Nocy pomocników by³o tylko piêciu tak tutaj ma byæ ich... trzydziestu! A¿ siê wierzyæ nie chce :-). Ka¿dy z nich bêdzie móg³ (tak jak w czê¶ci na PSX) zdobywaæ do¶wiadczenie i stawaæ siê coraz silniejszym (bêd± tak¿e pomagaæ w walce, co, jak widaæ na filmie, bêdzie siê przydawaæ ze wzglêdu na ogromn± liczbê przeciwników na raz). Ka¿dy z nich cechuje siê ró¿owym kryszta³em, który stanowi czê¶æ jego budowy. Mówi±c o konieczno¶ci ich posiadania mia³em na my¶li to, ¿e bez unikalnych umiejêtno¶ci pomocników nie mo¿na siê dostaæ w niektóre miejsca. Na filmie widaæ jak zbroja otwiera bohaterowi kamienne drzwi, a ptak pozwala chwyciæ siê za pazury i przelatuje razem z bohaterem nad przepa¶ci±. Je¿eli faktycznie bêdzie tych pomagierów trzydziestu to mo¿e siê to okazaæ najciekawszym elementem gry! Na screen’ach widaæ tak¿e, ¿e pomocnicy maj± osobn± energiê i opcje. Nie jestem pewien, ale prawdopodobnie rozkazuj± one pomagierowi jak ma postêpowaæ (skupiaæ siê tylko na przeciwnikach, czy mo¿e odci±gaæ ich od bohatera, itp.). Obok pionowego paska z tymi instrukcjami znajduje siê tak¿e poziomy, którym, jak s±dzê, mo¿na mówiæ stworkowi jakiej umiejêtno¶ci ma w tym momencie u¿ywaæ (interface ten znajduje siê w lewym dolnym rogu ekranu). Opcje te zapowiadaj± siê bardzo ciekawie bior±c pod uwagê jak ma³± kontrolê nad pomagierami mieli¶my w Symfonii Nocy. Poza tym autorzy zapowiadaj± wprowadzenie trudnych ³amig³ówek... mam nadziejê, ¿e dotrzymaj± s³owa bo by³oby to wspania³e urozmaicenie, które do tej pory nie by³o jako¶ specjalnie rozbudowywane w serii.

JAK TO WYGL¡DA?
  Ogólnie rzecz bior±c mam mieszane uczucia co do Curse of Darkness. G³ównie ze wzglêdu na niepowodzenia dotychczasowych czê¶ci serii w 3D (oczywi¶cie te te¿ by³y bardzo grywalne, ale nie spe³nia³y pok³adanych w nich nadziei). Obejrzawszy jednak film i screen’y my¶lê, ¿e warto czekaæ na Kl±twê Ciemno¶ci... dajmy jej szansê bo mo¿e jeszcze ostro zawojowaæ na PS2.


¬RÓD£A INFORMACJI I GRAFIKI
www.konami.com loga Castlevanii, wszystkie screeny i informacje prasowe
www.1up.com liczne ciekawe informacje
www.ign.com kolejne informacje i znak wyró¿nienia IGN
www.gamespy.com znak wyró¿nienia GameSpy
www.e3expo.com zdjêcia (na stronce s± pomniejszone) i loga z Targów E3
www.e3insider.com plany Po³udniowej Hali i rozmieszczenie hal
(znajdziecie tam plany do ka¿dej z nich w formacie PDF)

KONIECZNIE ZOBACZCIE
  Gor±co polecam obejrzenie trailerów, w których zobaczycie na ¿ywo opisywane przeze mnie cuda ;-). Tutaj podajê do nich linki:

Dawn of Sorrow (www.1up.com)

Curse of Darkness wersja na PS2 (www.1up.com)

Dawn of Sorrow (www.ign.com)

Curse of Darkness wersja na PS2 (www.ign.com)

Curse of Darkness wersja na XBoxa (www.ign.com)

Dawn of Sorrow i Curse of Darkness (www.konami.com)

Stale aktualizowana baza trailerów do Dawn of Sorrow (www.gametrailers.com)

Stale aktualizowana baza trailerów do Curse of Darkness (www.gametrailers.com)

  Tutaj natomiast mo¿ecie obejrzeæ screen'y z gier pochodz±ce z ró¿nych ¼róde³. Te na stronce zosta³y udostêpnione przez firmê Konami:

Dawn of Sorrow (www.1up.com)

Dawn of Sorrow (www.ign.com)

Curse of Darkness wersja na PS2 (www.ign.com)

Curse of Darkness wersja na XBoxa (www.ign.com)

Dawn of Sorrow (www.nintendo.com)

Curse of Darkness wersja na XBoxa (www.1up.com)

Curse of Darkness wersja na PS2 (www.1up.com)

  Oficjalne informacje na stronie producenta:

Dawn of Sorrow (www.konami.com)

Curse of Darkness (www.konami.com)

Copyright © 2005 - 2013 by CastleKeeper's Chronicles. All rights reserved.
A part of The Inner World of Final Fantasy.
Castlevania is the property of Konami.

Content by Nox_A15. Design by SenTineL.