Castlevania: Order of Ecclesia
Solucja autorstwa Grisznaka

Spis tre¶ci:

Ecclesia

  Zaczynamy od nied³ugiej rozmowy z imiennikiem Dumbledore’a (Harry Potter), po czym gra funduje nam krótk± instrukcjê obs³ugi Shanoa'y. Wskocz na sam± górê, przejd¼ przez drzwi. We¼ Glyph, pod³±cz go sobie w menu i spróbuj zaatakowaæ Barlowa. Oczywi¶cie nic mu nie zrobisz. Id¼ prosto i za³atw szkielety. Egzamin? To mia³ byæ egzamin? Tak, mi te¿ trudno w to uwierzyæ, ale patrz±c na nasz± bohaterkê, nie dziwiê siê, ¿e staruch by³ pob³a¿liwy. Wyjd¼ i id¼ w prawo, by tam znale¼æ naszego egzaminatora. Przyjdzie lokalny Dumbledore i narobi bigosu. Teraz, naprzeciwko pomieszczenia, w którym jeste¶, zeskocz w dó³, aby zdobyæ Record 1. Cofnij siê nastêpnie do pomieszczenia, w którym zaczyna³e¶, aby wzi±æ Record 5. Jest tu jeszcze Save Point. Zapisz grê i wyjd¼.

Monastery

  To do¶æ prosta lokacja. Idziemy prosto. W pomieszczeniu niedaleko punktu teleportacji znajdziesz Glyph pola magnetycznego i Save Point. Pod³±cz pole do ostatniego slotu w Glyphach, to nader przydatna rzecz. Id¼ w lewo, gdzie ukryto skrzyniê z bajerkiem podnosz±cym Twoje HP (musisz siê tam w¶lizgn±æ). Id±c w prawo, zauwa¿ysz rze¼bê. Rozwal j±, aby zdobyæ kolejny Glyph. Idziemy dalej, ze skrzyni we¼ Book of Spirits. Przebij mur po lewej by zdobyæ kolejny Biovit... napój podnosz±cy HP. Teraz zapisz grê i przy pomocy pola magnetycznego (dzia³a na zasadzie procy: skocz, uruchom, naci±gnij w kierunku odwrotnym do zamierzonego i pu¶æ - poæwicz tê technikê, bo przyda Ci siê nie raz) wejd¼ na sam± górê. Tam czeka pierwszy boss.

Arthroverta
HP: 700

  To prosta walka, która daje szansê w praktyce wykorzystaæ pole magnetyczne. Gdy robal zmienia siê w kulkê, u¿yj go, aby utrzymaæ siê na górze i unikn±æ trafienia. Poza tym wal ile wlezie, unikaj±c trafieñ pajêczyn±. Wkrótce bêdzie po ptokach.

  Po walce id¼ prosto, aby spotkaæ Albusa, który pogada i sobie pójdzie. Wyjd¼ z klasztoru, a na mapie zauwa¿ysz now± lokacjê.

Wygol Village

  Podjed¼ do nieruchomej postaci i uwolnij j± (po prostu wyssij Glypha). Porozmawiaj, aby dowiedzieæ siê, ¿e Arbuz... znaczy Albus, porwa³ mieszkañców wioski. Zgadnij, kto ma ich uratowaæ? Obejd¼ wioskê, skacz±c po dachach (wej¶cia w niektórych domach). Znajdziesz tu kilka przedmiotów, Save Point oraz urnê odnawiaj±c± stan serduszek. Poza tym nie masz tu na razie nic wiêcej do roboty.

Ruvas Forest

  Droga jest prosta, ale wrogowie mog± narobiæ k³opotów. Uwa¿aj zw³aszcza na lataj±ce mózgojady, je¶li który¶ Ciê z³apie, to potrafi narobiæ problemów. Koniecznie zdob±d¼ tu Glyph m³ota. Gdy pojawi siê Nekromanta, nie zabijaj go. Pozwól mu u¿yæ czaru, wyssij mu go (hmm...). Pozwala on przyzywaæ Zombie. Lokacja ta ma trzy etapy, z których najwredniejszy jest ¶rodkowy. Gdy przejdziesz wszystkie trzy, przeniesiesz siê na mapê. Wróæ do wioski, zapisz grê i id¼ nad kana³.

Kalidus Channel

  Du¿o tu skakania. Shanoa umie p³ywaæ, wiêc je¶li wpadniesz do wody, to jeszcze nie dramat, ale w kolejnych lokacjach s± ryby, które p³ywanie czyni± sportem i¶cie ekstremalnym. W ostatecznej lokacji wskocz do wody, a z niej wyskocz na powierzchniê. Krótki bieg korytarzem pozwoli Ci uratowaæ wie¶niaka, którego uwolnisz, pobieraj±c nowy Glyph. Jacob, bo tak siê ów pan nazywa, wróci do wioski, gdzie otworzy sklep. Po wyj¶ciu z podziemi koniecznie wróæ do Wygol. Zrób zakupy, uzupe³nij stan zdrowia i serduszek, upewnij siê, ¿e masz Glyph m³ota. Dopiero teraz, po uprzednim zapisaniu stanu gry, czas na odwiedziny w kolejnej lokacji.

Minera Prison Island

  Zaraz na starcie, za pomieszczeniem z teleportem, czeka Ciê walka z bossem.

Giant Skeleton
HP: 800

  Na starcie przywal mu atakami serduszkowymi. Nie ma szans, aby go zabi³y, wiêc kombinujemy dalej. Sugerujê u¿ywaæ m³ota, ma niez³y zasiêg i poziom obra¿eñ. Gdy szkielet idzie w Twoj± stronê, skacz i wal, nastêpnie skul siê w k±cie, uderzaj, a gdy cofnie siê, wykorzystaj pole magnetyczne i przedostañ siê na ¶rodek komnaty. Walka to momentami zabawa w ganianego, przy czym, gdy drañ ³azi na czworakach, najlepiej po prostu wskoczyæ na górê i przeczekaæ to.

  Idziemy prosto. Zwróæ uwagê na unosz±ce siê tu krêgi. Uwa¿aj, by nie dopad³ Ciê ¿aden, gdy¿ wtedy w pomieszczeniu pojawi siê wyj±tkowo dopakowany (przy obecnym poziomie naszej postaci, rzecz jasna), opcjonalny boss. Nie walcz z nim tylko uciekaj najszybciej jak mo¿esz. Id¼ dalej, jest tam Save Point, a przed nim skrzynia. Teraz wróæ i schodami udaj siê do góry. Od chodz±cych tu stra¿ników dobrze jest wyci±gn±æ Glyph w³óczni, a od szkieletów - Glyph kuszy. Id¼ dalej przed siebie, gdy dojdziesz do wie¿y, skieruj siê w dó³ (do góry i tak na razie nie mo¿esz). Gdy zejdziesz na sam dó³, dotrzesz do lokacji, w której siedzi niewidzialny cz³owiek. Zabij go, opró¿nij skrzyniê i zejd¼ na dó³ (w dó³ i skok na cienkiej pod³odze). Po lewej stronie jest teleport, odkryj go, ale na razie nie u¿ywaj. Idziemy w prawo. Uwa¿aj na spadaj±ce ostrza gilotyny. W kolejnym pomieszczeniu spotkasz Albusa, który da Ci kawa³ek ukradzionego Glyphu. Id¼ w prawo. Uwaga, gdy bêdziesz wracaæ, w pomieszczeniu Albusa siedzia³ bêdzie frankensztajnopodobny miniboss. Pokonaj go, gdy¿ dostaniesz zañ sporo punktów. Co ciekawe, bydlak respawnuje siê regularnie, wiêc potraktujmy to miejsce jako kopalniê punktów do¶wiadczenia.

  Kolejna lokacja na prawo potrafi napsuæ nerwów. Stoj± tu dwie ¿elazne dziewice, za¶ miêdzy nimi lata wahad³o. Dostanie siê w objêcia której¶ z dziewic (hmm... yuri?) koñczy siê dla naszej bohaterki tragicznie. Sztuka polega na tym, aby przeskoczyæ nad dziewicami i prze¶lizgn±æ siê pod wahad³em. Mo¿e byæ to trudne, wiêc wróæ do pomieszczenia z teleportem, przenie¶ siê do bram zamku, wróæ do Eklezji, pomów z Barlowem, zapisz stan gry i teraz dopiero, t± sam± drog±, powróæ do opisywanego wy¿ej pomieszczenia. Tu¿ za nim spotkasz kolejnego wie¶niaka - Abrama. Idziemy do góry, znajdziesz tu kolejnego niewidzialnego cz³owieka, a tak¿e klon potworka, którego spotkali¶my w pomieszczeniu Albusa. Id±c wy¿ej (kolejna zabawa z polem magnetycznym), znajdziesz po prawej Save Point. Wróæ i pohu¶taj siê na magnesie jeszcze trochê, aby dostaæ siê wy¿ej. Znowu idziemy w prawo, ale uwa¿aj, bo w tym pomieszczeniu, poza zwyk³ymi stra¿nikami, lataj± jeszcze demony. Na górnej galeryjce jest kotek. Id¼ teraz w dó³, znajdziesz tu kolejny punkt teleportacyjny. Zejd¼ w dó³. Id±c w lewo trafisz na lokaln± elektrowniê. Musisz tu skakaæ nad ³adunkami. W niektórych miejscach s± nisze, które to u³atwiaj±. Na samym koñcu znajdziesz nowy Glyph. Wyjd¼, zapisz grê (np. w wiosce) i id¼ w prawo. W tym pomieszczeniu na samym starcie zabij (najlepiej specjalnym atakiem m³ota - ma spory zasiêg) oba demony. Przejd¼ przez tê komnatê tak, by nie wpa¶æ w ¿aden z krêgów, gdy¿ uaktywni to silnego i szybkiego minibossa, który raz dwa zrobi z Shanoa'y mielone. Na samym koñcu jest skrzynia z Glyphem Sleeve. Wyjd¼, a zyskasz dostêp do latarni. Sugerujê wróciæ do wioski, zrobiæ zakupy i uzupe³niæ stan zdrowia.

Lighthouse

  Przeskocz nad kolcami i wejd¼ do latarni. Wskocz po kilku platformach do góry, a pod tob± pojawi siê boss.

Brachyura
HP: 1800

  Ta walka jest skomplikowana. Goni za Tob± wielki krabo-paj±k. Pod³±cz sobie m³ot i wskocz najwy¿ej jak mo¿esz. Skryj siê w lewym górnym rogu, poczekaj chwilê, zeskocz na platformê i wal m³otem ile wlezie. Gdy boss rozwali sufit, szybko wskocz wy¿ej i powtarzaj wszystko a¿ do skutku. Na samym koñcu czeka winda. Wejd¼ do niej (przez szparê miêdzy sufitem a wind±) i uruchom, a „d¼wig osobowy” zgniecie paskudê. Proste? A ile z tym roboty...

  Po wytêpieniu insekta najlepiej wróæ do wioski, zapisz grê i z powrotem odwied¼ latarniê. Wjed¼ na sam± górê, przy pomocy pola dostañ siê jeszcze wy¿ej (nie ma znaczenia czy lew±, czy praw± stron±) i we¼ Glyph Luminatio. Teraz wróæ na dó³, id¼ w prawo i w dó³. Uwolnisz kolejnego wie¶niaka. Id¼ w lewo, we¼ ze skrzyni „zestaw do nurkowania” i opu¶æ latarniê. Wróæ do wioski, odwied¼ Eugena. Mo¿na u niego zamówiæ zbrojê. Zapisz stan gry i id¼ nad kana³.

Kalidus Channel

  Wejd¼ od strony przeciwnej do tej pocz±tkowej. Zeskocz do wody. Na samym starcie czeka pierwsza skrzynia. Obejd¼ dok³adnie ca³e dno, zbieraj±c ze skrzyñ wszystko. Gdy to zrobisz, wyjd¼ i wejd¼ do kana³u raz jeszcze. Zauwa¿ysz mo¿liwo¶ci rozpoczêcia drogi od teleportu na samym dole. Skorzystaj z tego. Droga po podwodnych tunelach do trudnych nie nale¿y, gdy¿ idziemy w³a¶ciwie ca³y czas przed siebie. Wiêkszo¶æ lokalnych wrogów jest wra¿liwa na lancê, za¶ na strzelaj±ce g³owy u¿ywaj m³ota. W niektórych zag³êbieniach s± skrzynie, skryte za kolczastymi kulami. Gdy dojdziesz do przej¶cia bronionego przez strzelaj±ce rybie g³owy, zajrzyj najpierw do tunelu tu¿ pod nimi, gdy¿ jest tu teleport. Teraz dopiero zabij g³owy i id¼. Tu jest ich jeszcze wiêcej, ale za nimi znajdziesz szafir. P³yñ ku samej górze, id¼ w lewo, do góry, w prawo. Jest tu komnata z przej¶ciem zablokowanym ska³ami i beczk± prochu. Musisz rozhu¶taæ beczkê, przesun±æ j± bli¿ej, a nastêpnie uderzyæ, aby rozwali³a ska³y. Znajdziesz tam kilka przydatnych rzeczy. Wróæ, zejd¼ nieco w dó³ i p³yñ w lewo. Przejd¼ przez lokum z wielk± meduz±, a znajdziesz Save Point.

  Sp³yñ na sam dó³, przez kolejn± lokacjê z meduzami, a¿ w koñcu dotrzesz do zatopionego statku. Jest tu kilka skrzyñ, ale uwa¿aj na paj±ka, który mo¿e Ciê zatruæ. Ze skrzyni na samym koñcu we¼ „Magician Ring”. Biega tu mysz, zapamiêtaj j±, przyda siê w jednym z questów pobocznych. W prawym dolnym rogu jest ukryta kolejna uwiêziona wie¶niaczka - Monika. Uwolnij j±. Teraz wróæ do Save Pointa. P³yñ dalej w lewo, a znajdziesz kolejne pomieszczenie z beczk± prochu. Tê z kolei trzeba wywindowaæ do samej góry. Tym samym otworzysz sobie wyj¶cie do kana³u. Aby jednak ca³kowicie zbadaæ korytarze podwodne, p³yñ w lewo, przez lokacjê z meduzami, a dojdziesz do wyj¶cia. Na mapie pojawi siê za¶ nowy obszar. Oczywi¶cie, nie zawadzi najpierw zajrzeæ do wioski. Odwied¼ Monikê. Trzeba jej dostarczyæ piêæ Cotton Thread, aby uszy³a Ci sukniê. Na sugestiê, ¿e suknia jest nam równie potrzebna, co zesz³oroczny ¶nieg, Monisia nie zareaguje. Wracamy na mapê i w góry!

Tymeo Mountains

  Na samym pocz±tku, w sali z dwiema ¶wiecami, przyklêknij przy pierwszej, a pojawi siê skrzynia z „Blue Drops”. Dalsza droga prowadzi Ciê prosto, najpierw mostkami z drabink± sznurow±. Wskocz na sam± górê, a znajdziesz Save Point. Zejd¼ piêtro ni¿ej i id¼ korytarzem w lewo (tutaj najpierw trzeba wej¶æ po stalaktytach, a nastêpnie, uwa¿aj±c na paj±ki, poskakaæ przy pomocy pola magnetycznego). Wrócimy na mostki. Zejd¼ do jaskini po prawej, aby uwolniæ jeszcze jedn± mieszkankê Wygol - Laurê. W wiosce zajmie siê ona robieniem dla Ciebie bi¿uterii (swoj± drog±, jest momentami do¶æ bezczelna). Idziemy wy¿ej, po lewej jest punkt teleportacji. Teraz wskocz na sam± górê, nie wchod¼ do jaskini (du¿o tu paj±ków), tylko id¼ nad ni±, a¿ wyjdziesz z tego obszaru. Wróæ do wioski, zapisz grê, a nastêpnie wejd¼ na obszar gór od koñca i odwied¼ pominiêt± wcze¶niej jaskiniê. Trochê tu ¶lizgania i walki z paj±kami (je¶li wejdziesz na miejsce, w którym zabi³e¶ drania zaraz po fakcie, to dostaniesz Anti-Venom), ale i nagrody, w postaci HP Max Up i nowego Glyphu s± tego warte. Wróæ do wioski, ulecz siê i w drogê do kolejnego lasu.

Misty Forest Road

  Droga jest prosta i jednokierunkowa. Uwa¿aj na grabarzy (Grave Digger), którzy s± do¶æ mocni (ich najmocniejszy atak, w kontek¶cie faktu, ¿e gramy kobiet±, jest... hmmm... cokolwiek dwuznaczny). Generalnie, wzglêdem tej lokacji mam jedn± radê. Pierwszy raz najlepiej po prostu przebiec j±, przy czym wa¿ne jest, aby w jaskini wzi±æ Val Macir Glyph, czyli mocniejsz± wersjê m³ota bojowego. W jaskini spotkasz te¿ minibossa - giganta ze smokiem przyczepionym do s³upa. To kolejna niez³a kopalnia punktów do¶wiadczenia, gdyby siê kto pyta³. Wróæ do wioski, zapisz grê i je¶li chcesz, obszukaj resztê jaskiñ, ale wiele wiêcej tu nie ma. Kolejnym obszarem jest...

Skeleton Cave

  Idziemy ca³y czas prosto lub, gdy trzeba, w dó³. Porad tu ¿adnych w³a¶ciwie nie trzeba. Zauwa¿ysz pewnie salê, w której jest pe³no szkieletów. Zapisz j± sobie w pamiêci, bo to jedno z lepszych miejsc do pakowania do¶wiadczenia w ca³ej grze. Mo¿e jeszcze nie teraz, ale gdy zdobêdziesz Glyph Nitresco, bêdziesz kosi³ punkty a¿ mi³o. Przed Save Pointem jest komnata, w której za strzelaj±cymi czaszkami ukryto MP Max Up. Zapisz grê. Dawno nie by³o ¿adnego bossa, co? No to czas nadrobiæ tê zaleg³o¶æ.

Maneater
HP: 2500

  Niby nazwa nowa, a wygl±da jak stara, dobra (hmm...) Medusa. A jak sobie z ni± poradziæ? Poczekaj, a¿ wylezie ca³a, po czym walnij ile razy mo¿esz Vol Macirem, tak by atak obj±³ i czachê i macki. To jej da do my¶lenia. Ataki koncentruj na czaszce, jest bardziej wra¿liwa. Naj³atwiej to zrobiæ, gdy siê unosi i opada. Podejd¼ wtedy z prawej strony (gdzie jest tylko jedna macka), wal w czaszkê, a gdy bêdzie opadaæ - odskakuj. Nie daj siê jednak przyprzeæ do muru - gdy bêdziesz ju¿ blisko ¶ciany, prze¶lizgnij siê pod wrogiem. Wtedy skoncentruj siê na mackach. Aha, po zabiciu bossa wywo³ywane przez niego czaszki ¿yj± jeszcze kilka sekund, wiêc uwa¿aj.

  Wejd¼ do kolejnej komnaty, gdzie czeka Albus, który powie kilka s³ów i zwieje. Uwolnij wie¶niaka, pomów z nim i opró¿nij skrzyniê. Dziêki Glyphowi ze skrzyni nareszcie mo¿esz skakaæ jak na ³owcê (pardon, ³owczyniê) wampirów przysta³o. Wróæ na mapê, ale po drodze nie zapomnij zabraæ skrzyni, której wcze¶niej nie mog³e¶ dosiêgn±æ. Zajrzyj do wioski, by us³yszeæ o nowych dzia³aniach Albusa. Zanim jednak udasz siê do nowych lokacji, odwied¼ ponownie...

Minera Prison Island

  Pamiêtasz wie¿ê, która znajdowa³a siê w centralnym punkcie tej budowli? Teraz, maj±c podwójny skok, powiniene¶ daæ radê dostaæ siê na szczyt, mimo ¿e lataj±ce szkieletory maj± w tej kwestii odmienne zdanie. Mo¿e byæ z tym nieco roboty, ale jednak w koñcu powinno Ci siê udaæ. Na samym szczycie uwiêziony jest wie¶niak o imieniu Aeon (Yuna, ty co¶ o tym wiesz?). Wróæ do wioski i odwied¼ go, zajmuje siê kucharstwem i potrzebuje soli. Upewnij siê, ¿e masz w zapasie nieco ¶rodków przeciw truciznom i skieruj siê ku nowym obszarom.

Somnus Reef

  Przeskocz po le¿±cych na wodzie ¶mieciach a¿ do koñca i odkryj znajduj±cy siê tam punkt teleportacyjny. Dopiero teraz zejd¼ pod wodê. Zej¶cie znajduje siê tu¿ ko³o teleportu. Na dnie trzeciego obszaru (id±c w dó³), gdzie znajduj± siê Lorelai, jest statua, w której ukryto Vol Arcus Glyph. Tu¿ obok, w wype³nionej strzelaj±cymi ³bami niszy, jest MP Max Up. W kolejnej lokacji roi siê od rozgwiazd, których jedno dotkniêcie automatycznie zara¿a postaæ trucizn±. No nic, trzeba je omijaæ. Dalej nie jest lepiej. Opu¶æ to miejsce górnym wyj¶ciem, za¶ w kolejnym rozwal ¶cianê u góry po lewej. Uratujesz jeszcze jedn± wie¶niaczkê, Annê. Teraz cofnij siê i p³yñ w dó³. Dotrzesz do miejsca, gdzie kr±¿± na wpó³ widzialne zjawy. Najpierw, przy samym wej¶ciu, skrêæ w lewo i odkryj teleport. Teraz skieruj siê w prawo (u do³u zauwa¿ysz pewnie Heart Max Up), a dotrzesz do Save Pointa i drzwi wiod±cych do kolejnego bossa.

Rusalka
HP: 2800

  Có¿ za urocza nazwa, nieprawda¿? Sam wróg jest ju¿ niestety mniej uroczy. Pod³±cz sobie broñ zasiêgow±, po czym wejd¼ do ¶rodka. Walka z Rusa³k± toczy siê wg zasady „dziabnij, odskocz, dziabnij”. Przywal w ni± najpierw atakami specjalnymi. Co jaki¶ czas Rusa³ka zrzuca z sufitu mieczopodobne ska³y. Zadbaj, aby choæ jedn± zachowaæ, gdy¿ jej kolejny atak powoduje potop, przed którym ochroni ciê w³a¶nie taka ska³a. U¿eranie siê z bossem jest czasoch³onne, ale w sumie niezbyt trudne.

  Cofnij siê, zapisz stan gry i id¼ do przodu. Dotrzesz do du¿ej lokacji, w której m.in. p³ywa truj±cy w±¿. W niszy w prawym górnym rogu jest HP Max Up. P³yñ ku górze, uwa¿aj±c na rozgwiazdy. Gdy wydostaniesz siê na powierzchniê, id¼ najpierw w lewo, by uwolniæ brata Anny - Serge'a. Teraz id¼ w prawo. Wróæ do wioski, zapisz grê i wróæ w to miejsce. Zanurkuj tu¿ na pocz±tku, a znajdziesz statuê z Vol Ascia Glyph (trochê bêdzie problemów z jego zdobyciem z racji p³ywaj±cych tu potworków). Teraz mo¿na siê nieco cofn±æ. Skocz do...

Tymeo Mountain

  Wejd¼ od drugiej strony. Pamiêtasz przepa¶æ, której nie mog³e¶ przeskoczyæ, a dostaæ siê na drug± stronê nie mo¿na by³o, bo drabinka by³a zerwana? Teraz, dziêki podwójnemu skokowi, nie jest to problem. Masz teraz przed sob± do spenetrowania spory obszar, który mo¿na na dobr± sprawê obej¶æ w kó³ko. S± tu dwa Save Pointy i teleport. Na samym koñcu jest Marcel, tym razem dziennikarz, który po uwolnieniu komplementuje (i trudno mu siê dziwiæ) nasz± bohaterkê. Wreszcie kto¶ siê na Shanoi pozna³...

Giant's Dwelling

  Droga prowadzi Ciê prosto. Koniecznie w³±cz sobie Glyph Luminatio, dzia³a bardzo skutecznie na lataj±ce tu mózgi. Maj± one wredny zwyczaj narzucania Ci statusu Curse, który na pewien czas eliminuje mo¿liwo¶æ u¿ywania broni. W pierwszym z domów, w prawym górnym rogu, jest kolejna zguba do uratowania, tym razem Daniela. W lewym górnym rogu jest z kolei Save Point. Id¼ dalej prosto. W pierwszym pomieszczeniu z kotem rozwal lewy róg sufitu, aby zdobyæ Temperance Ring. W ostatnim z domów czeka Ciê wycieczka na wy¿sze piêtro. Znajdziesz tam kolejny Save Point i znajomo wygl±daj±ce drzwi. A za nimi czeka ju¿...

Goliath
HP: 4200

  Zaopatrz siê w topór, który w tej walce jest zdecydowanie najlepsz± broni±. Nie tylko zadaje mocne obra¿enia, ale pozwala raniæ na dystans i ochrania przed spadaj±cymi kawa³kami sufitu. Sztuka walki z tym wygl±daj±cym jak wiêksza wersja Frankensteina panem to unikanie jego ataków, które s± naprawdê mocne, a w wolnych chwilach rzucanie toporkami. Si³± rzeczy potrwa to trochê, ale nie wymaga kosmicznych akrobacji. Bossowie w tej grze s± albo ³atwi, albo bardzo trudni, stanów po¶rednich nie stwierdzono.

  Idziemy dalej, by spotkaæ Albusa. Ten opowie kilka ciekawych rzeczy, da nam kolejn± czê¶æ Dominusa, po czym zniknie. Wyjd¼ z tego domu, wróæ do Eklezji, pomów z Barlowem. Teraz mo¿esz i¶æ w dalsz± drogê. Przed nami...

Tristis Pass

  W tej lokacji dobr± broni± jest Vol Ascia. Idziemy w lewo, a¿ do koñca, w ostatniej komnacie jest teleport. Teraz w dó³. Skrêæ w prawo, aby znale¼æ Save Point. Zejd¼ ni¿ej i w lewo. Najpierw czeka Ciê korytarz z dwoma wielkimi szkieletami (uwaga, skrzynia to Mimic), a nastêpnie zamarzniêta jaskinia. Wskocz na sam szczyt, a¿ do wodospadu (chyba „lodospadu”...) i wejd¼ najdalej jak mo¿esz. Jest tam nowy Glyph, ale zje¿d¿asz zbyt szybko, aby go wzi±æ. Widzisz metalowy uchwyt? Wykorzystaj pole magnetyczne, aby wystrzeliæ siê najbli¿ej Glyphu i we¼ go. Rozmrozi to lód w jaskini. Teraz odwied¼ platformy po drugiej stronie wodospadu. Pierwsza zawiera Heart Max Up, na drugiej jest grzyb. Rozwal ¶cianê ko³o niego, aby uwolniæ wie¶niaczkê Irinê. Teraz zejd¼ na sam dó³. Ze skrzyni pod wodospadem we¼ Lovers Ring.

  Teraz trochê skakania przy pomocy pola (lepiej zrób to szybko, bo nietoperze lubi± tu przeszkadzaæ). Wskocz na górê. Jest tu pancerna bestia, która mo¿e sprawiaæ k³opoty, ale istnieje na ni± sposób. Stajemy tu¿ przy wej¶ciu i rzucamy toporami. W identyczny sposób pokonasz wê¿owaty szkielet w pomieszczeniu po lewej, gdzie znajdziesz HP Max Up. Teraz id¼ w prawo i do góry. Na lataj±ce tu mózgi najlepszym lekarstwem jest Luminatio. W jednej ze ¶cian ukryty jest Onyx. Idziemy w lewo. Znowu czeka Ciê trochê wspinania po drabinkach i mostach. W niszy po lewej jest Save Point. Na samym szczycie, po prawej, znajdziesz z kolei drugi teleport. Wejd¼ na górê i id¼ w lewo. Jest tu kilka skrzyñ, a tak¿e rze¼ba z Glyphem mocniejszej w³óczni. Pod ni± jest jaskinia z kilkoma skrzyniami. W kolejnej lokacji id¼ do³em, zabijaj±c jaszczury (nowa, lepsza w³ócznia bardzo siê tu przyda) i we¼ Inire Pecunia (kapitalny Glyph, który sprawia, ¿e ka¿da moneta, któr± znajdziesz, ma warto¶æ 100) oraz MP Max Up. Wróæ na górê i id¼ w lewo, a¿ do wyj¶cia. Na mapie masz nowy cel.

Oblivion Ridge

  Pocz±tek jest banalny, po prostu idziemy przed siebie, zabijaj±c to, co bêdzie na tyle g³upie, aby wej¶æ nam w drogê. Gdy zejdziesz w dó³, zerknij do niszy po prawej, gdy¿ jest tam Save Point. Id±c dalej w lewo, zauwa¿ysz niebieskie drzwi. Tak, to kolejny boss.

Gravedorcus
HP: 3600

  Dyskusjê z tym panem proponujê rozpocz±æ od serii ataków specjalnych m³ota bojowego, które zabieraj± mu ca³kiem sporo HP. Po wyczerpaniu serduszek prze³±cz na w³óczniê. Gdy tylko wystawi kawa³ek siebie na powierzchniê, d¼gaj go. W³ócznia pozwala zachowaæ dystans. Koniecznie rozwalaj wyrzucane przez niego kulki, bo je¶li na tak± nadepniesz, to buch! Generalnie, to do¶æ prosta walka, ca³a filozofia to odgadywanie, gdzie boss siê wynurzy. Aha, gdy zadasz ostateczny cios, to lepiej siê odsuñ, bo ostatni wyskok bossa te¿ mo¿e ci zabraæ HP.

  Id¼ dalej ca³y czas prosto. Dotrzesz do kaplicy, w której rozegra siê scenka. Po wszystkim podejd¼ do ¶ciany i rozwal j±, aby zdobyæ Hermit Ring. Wróæ do Eklezji, pogadaj ze staruszkiem, który w sumie niczego odkrywczego Ci nie powie. No nic, nowa lokacja przed nami.

Argila Swamp

  Tu ca³y czas idziemy przed siebie. Zaopatrz siê w topór, naddaje siê najlepiej do wykañczania wrogów na tym obszarze. Bagienka spowalniaj± nasz± postaæ. Obszar ma trzy lokacje, po ich przej¶ciu zyskasz dostêp do...

Mystery Manor

  W obu górnych rogach budynku znajdziesz torby po 200 z³ota w ka¿dej. W pokoju po lewej, tu¿ ko³o okna ukryty jest sznycel. Teraz zeskocz na dó³. Po prawej jest Save Point i drzwi, za którymi siedzi nasz dobry znajomy.

Albus
HP: 4000

  Walka z Arbuzem... tfu, Albusem nie jest trudna, choæ bardzo dynamiczna. Vol Hasta doskonale daje radê, choæ du¿o tu skakania. Kiedy strzela, po prostu przeskocz nad nim i wal w plecy. Niezbyt to honorowo, ale skutecznie. Je¶li dasz radê, zabierz mu Glyph Acerbatus.

  Po walce czeka Ciê d³uga scenka (o, fabu³a!). Wróæ do Eklezji. Koniecznie zapisz po drodze grê. Gdy dotrzesz do Barlowa, zacznie siê d³u¿sza rozmowa, która zakoñczy siê, jak to mo¿na by³o przewidzieæ, walk±.

Ecclesia

Barlowe
HP: 4000

  Najtrudniejszy jak do tej pory boss i jeden z trzech (obok Blackmore i Brachyury) najtrudniejszych w grze, przynajmniej w mojej opinii. Po podejrzanie prostym Albusie czu³em, ¿e co¶ nie gra, ale ten dziad da³ mi zdrowy wycisk. Do rzeczy. Na starcie zwyczajowa seria mocniejszych ataków, koniecznie broni± dystansow±. Teraz w³±cz wybran± broñ podstawow± i nastaw siê na d³ugie starcie. Barlowe ma kilka ataków. Kiedy l±duje i k³adzie ksi±¿kê na ziemi, podskocz do góry dwa razy, gdy¿ zamra¿a pod³o¿e (na szczê¶cie tylko na sekundê). Gdy otacza siê polem si³owym, biegnij do prawego, dolnego rogu i schyl siê, a powinno Ci siê udaæ unikn±æ jego ataku. Gdy u¿ywa Glyphu, postaraj siê go najpierw wyssaæ. Dwie wystrzeliwane z niego kule daj± siê unikn±æ skokami. Seria kul ognia z ksi±¿ek jest równie¿ do ominiêcia, najpierw wystarczy biec, nastêpnie skoczyæ do góry, a potem uklêkn±æ i zawróciæ. Gdy zacznie mu siê koñczyæ HP, uaktywnia swój najgorszy atak. Pojawia siê w miejscu, gdzie sta³a bohaterka przed chwil± i t³ucze. Aby unikn±æ trafienia, nale¿y skakaæ, du¿o skakaæ, a jest spora szansa, ¿e chybi. Tak czy inaczej, warto mieæ zapas przedmiotów lecz±cych.

  Po walce czeka Ciê scenka, podczas której poznasz prawdziwe cele Eklezji (oryginalne, nieprawda¿?) i bêdziesz ¶wiadkiem pojawienia siê zamku Draculi. Skocz do wioski, zapisz stan gry, uzupe³nij serca i idziemy do ostatecznego celu naszej podró¿y.

Dracula's Castle - Nightmare Gate

  Id¼ prosto, a¿ dojdziesz do Save Pointa. Na lewo od niego, platformê wy¿ej, jest Heart Max Up. Skacz wy¿ej i jeszcze wy¿ej, kieruj±c siê w lewo. S± tutaj Blood Skeletony. Starsi gracze pewnie kojarz±, m³odsi mog± nie wiedzieæ, ¿e potworów tych nie da siê zabiæ ostatecznie - po wykoñczeniu odradzaj± siê. Id±c ca³y czas przed siebie w lewo (w prawo nie mo¿esz), dotrzesz do kolejnej czê¶ci zamku.

Library - Bloody Tomes

  Skakanie po ksi±¿kach, jakie to niepedagogiczne. Z drugiej strony, widaæ, ¿e Dracula przez wieki na pewno mia³ co czytaæ. Skacz do góry, potem id¼ w lewo. Na najwy¿szej platformie po prawej, w pomieszczeniu z pierwsz± Draculin±, jest HP Max Up. Id¼ dalej, uwa¿aj na zwariowan± kosiarkê w jednym z korytarzy. W koñcu dotrzesz do du¿ego pomieszczenia. Po lewej jest teleport, po prawej Save Point. U góry po prawej s± drzwi prowadz±ce do kolejnego bossa.

Wallman
HP: bez znaczenia

  Tego bossa nie ruszysz bijatyk±. Tzn., mo¿na spróbowaæ, powodzenia (ma co¶ ok. 9999 HP), ale po co, skoro jest du¿o prostszy sposób. Zwróæ uwagê na to, jak uk³ada bomby. Kiedy ustawi je tak, ¿e wybuch ¿adnej z nich nie uszkodzi niebieskiego klocka nad nim (gra³e¶ kiedy¶ w Dyna Blaster?), to wskocz i wyssij z niego Glyph Paries. To go zabije. Proste, czy¿ nie?

  Wróæ do pomieszczenia wcze¶niejszego, zapisz stan gry, po czym udaj siê do komnaty, w której walczy³e¶ z Wallmanem. U¿ywaj±c nowo nabytego Glyphu mo¿esz przej¶æ przez ¶wiec±c± ¶cianê. We¼ z rze¼by Glyph Melio Confodore. Id¼ w prawo, nastêpnie skieruj siê na sam dó³ (po drodze raczej unikaj walk), by w ostatniej z komnat ze sto³ami znale¼æ Dextro Custos Glyph. Wróæ do góry i skieruj siê w prawo, a nastêpnie na dó³. Po lewej jest sala z teleportem, je¶li masz ma³o HP, mo¿esz przy jego pomocy cofn±æ siê i uleczyæ. Teraz zawróæ na sam pocz±tek, do pierwszego Save Pointa w zamku. Pamiêtasz ¶cianê, przez któr± nie mog³e¶ przej¶æ, a za któr± by³a skrzynia? Teraz dziêki Paries przejdziesz przez barierê. Ze skrzyni we¼ HP Max Up. Ca³y czas do przodu, a potem w dó³ i w lewo, do kolejnej czê¶ci zamku.

Underground Labyrinth - Flirting with Shadows

  Znaj±c charakter Shanoa'y, flirtowaæ jej siê nie bêdzie chcia³o... Na pocz±tek idziemy ca³y czas w dó³, jak najni¿ej. Zielone szkielety s± ciê¿kim przeciwnikiem, ale jest na nie sposób. Wystarczy stan±æ na platformie nad nimi i strzelaæ czymkolwiek, co leci w dó³. Podobnie sprawa ma siê, gdy s± nad nami. Na samym dole tej lokacji s± teleport i Save Point. Wy¿ej jest pomieszczenie ze strzelaj±cymi p³omieniami. Przejd¼ przez nie, aby wzi±æ Glyph Vol Ignis. Koniecznie wyssij z zielonych szkieletów Glyph Nitesco, to jeden z kluczowych Glyphów bojowych. Na prawo od Save Pointa jest korytarz, zwieñczony charakterystycznymi, niebieskimi drzwiami. Tak, to pierwszy w tym zamku powa¿ny boss.

Blackmore
HP: 5000

  Barlowe by³ trudny, ale ten typek wcale nie jest ³atwiejszy. Przede wszystkim, zaopatrz siê w Nitesco, to najlepsza broñ na niego. Przyda siê du¿a ilo¶æ ¶rodków leczniczych, aby je zdobyæ powype³niaj questy wie¶niaków. Teraz do rzeczy. Jeste¶my tu do¶æ mocno ograniczeni obszarowo, bo przez Blackmore’a przej¶æ siê nie da. Zabawa polega wiêc na skakaniu i unikaniu jego ataków, przy jednoczesnym waleniu w niego czym tylko siê da. Musisz spróbowaæ przewidzieæ, jaki ruch oznacza jaki atak, w zale¿no¶ci bowiem od zachowania, jego atak trzema kulami wypala w inne miejsce. Wiele o tej walce pisaæ siê nie da, a i tak jest diablo trudna. Na szczê¶cie to ostatnia tak trudna walka w tej grze. Teraz bêdzie ju¿ z górki.

  Po walce id¼ prosto, nastêpnie o jedno piêtro do góry, w prawo i do góry. W pomieszczeniu po prawej jest Heart Max Up. Teraz zeskocz na dó³, zabij skacz±c± tam „pch³ê”. Prze¶lizgnij siê kilka razy po pod³odze, aby j± rozwaliæ. Id¼ w lewo, ze skrzyni we¼ Super Potion, po czym wróæ. Rozwal ¶cianê po prawej. Wykorzystaj Glyph Paries, by dotrzeæ do rze¼by z Glyphem Felicem Fio. Rozwal górn± ¶cianê po prawej i id¼ dalej ¶wietlistym przej¶ciem. Skieruj siê ku górze, id¼ w prawo, a znajdziesz jeszcze jeden Glyph - Rapidus Fio. Co wiêcej, jest tu drugie wyj¶cie z zamku Draculi, a na mapie pojawi± siê dwie nowe lokacje - Training Hall i Large Cavern. Na razie je zignoruj.

  Wróæ do wiod±cego ku górze korytarza i skocz piêtro wy¿ej. Teraz idziemy w lewo. Zauwa¿ysz pewnie spadaj±ce kamienie. Zeskocz do zag³êbienia i kucnij, aby pojawi³a siê skrzynia ze Star Ring. Teraz, korzystaj±c z Glyphu Paries, id¼ do góry, u¿ywaj±c nisz jako schronów przed tocz±cymi siê g³azami. Na samym szczycie czeka na Ciebie Glyph Lapiste. Ca³y czas do góry. U szczytu skieruj siê w lewo. W pomieszczeniu z wod± nie zrzucaj pierwszego bloku skalnego, tylko zeskocz na dó³, wrzuæ do wody blok, który jest ni¿ej a dopiero potem zepchnij górny. To umo¿liwi Ci dalsz± podró¿. Jeszcze trochê wspinaczki, kilka kroków w prawo i przed nami nowy obszar.

Barracks - Distant Memory

  Na samym pocz±tku znajdziesz Glyph Melio Hasta. Po prawej jest Save Point. Teraz id¼ na sam± górê i ze skrzyni po lewej we¼ Heart Max Up. Nieco ni¿ej mo¿esz zej¶æ i nacisn±æ d¼wigniê, aby usun±æ blokuj±c± wcze¶niej drogê przeszkodê. Teraz id¼ w prawo, w dó³, dalej w prawo i w dó³. Znajdziesz tu skrzyniê z Valkyrie Mail. Ciut wy¿ej, w lewo, jest teleport. Z teleportu id¼ ca³y czas do góry. W ostatnim pomieszczeniu rozwal ¶cianê w lewym górnym rogu, by zdobyæ Moon Ring. I w prawo. Szybko nam te baraki zlecia³y, nie? No to czas na co¶ nowego.

Mechanical Tower - Styx Passage

  Id¼ w prawo, a¿ do koñca, by znale¼æ rze¼bê z Vis Fio. Na samej górze, po prawej jest Save Point. Tu¿ pod nim jest zej¶cie na dó³. Id¼ nim jak najni¿ej mo¿esz. Najpierw czeka Ciê droga przez sale pe³ne mechanizmów, pó¼niej za¶ przez korytarze pe³ne wielkich wrogów. Po drodze, w niszy po lewej, jest teleport. W koñcu dotrzesz do nowej lokacji.

Arms Depot - Cry in the Night

  Droga jest wzglêdnie prosta, ale uwa¿aj na do¶æ mocnych wrogów. Z rozbijanych po drodze rze¼b we¼ Melio Scutum, Melio Culter i Melio Falcis. Znajdziesz tu teleport, a dalej w prawo korytarz. Spotkasz tu m.in. wielk± zbrojê o nazwie „Great Knight”. Powalcz z nim, a¿ uda Ci siê zdobyæ Melio Ascia. Teraz dalej w prawo, w dó³. Po lewej jest Save Point, po prawej, zapowiadaj±ce wiadomo co niebieskie drzwi. Zapisz grê i szykuj siê na bossa.

Eligor
HP: 3000

  W porównaniu z tym, z czym przysz³o nam walczyæ wcze¶niej, ten boss to fraszka, zw³aszcza, je¶li masz Melio Ascia. Przede wszystkim, nie u¿ywaj na starcie ataków „sercowych”. Zaczynamy z przodu, rozwal mu kuszê i oba kryszta³y na nogach. Gdy bêdzie szykowa³ siê do zadania ciosu mieczem, stój chwilê w miejscu, a potem odskocz. Jego namierzanie jest powolne, wiêc nie powiniene¶ mieæ problemów z unikami. Gdy rozwalimy przód, boss a¿ podskoczy z wra¿enia. Wykorzystaj to, aby wej¶æ pod niego. Celuj w drug± kuszê. W koñcu znajdziesz siê za nim. Rozwal dwa ostatnie kryszta³y na zadnich nogach, uwa¿aj±c na ciosy ogonem (namierza nieco bardziej precyzyjnie). Gdy padnie, szybko wskocz na jego grzbiet i najmocniejszymi atakami wal w kryszta³ na g³owie. Je¶li Ciê zrzuci, ponowne zniszczenie kryszta³ów zajmie chwilê. Gdy rozwalisz kryszta³ na g³owie, boss przejdzie do historii.

  Z pomieszczenia za bossem we¼ Arma Custos Glyph. Teraz czeka nas d³ugie cofanie, a¿ do...

Mechanical Tower - Styx Passage

  Teraz jednak, zamiast i¶æ w dó³, opu¶cimy lokacjê z Save Pointem lewym, górnym rogiem. Masz okazjê w praktyce sprawdziæ swoje umiejêtno¶ci skakania i pos³ugiwania siê polem magnetycznym, gdy¿ przed Tob± d³uga droga przez miejsca wype³nione kolcami. Lataj± tu meduzy, szare i z³ote zamieniaj± w kamieñ przy trafieniu. Najpierw do góry, potem w prawo. Tu jest trochê wiêcej kombinowania. Ze skrzyni we¼ Valkyrie Mask. Znowu do góry. Id±c w lewo mo¿esz odblokowaæ ¶cianê tu¿ za pokojem z Cerberem. Cofnij siê i id¼ wy¿ej. W kolejnym du¿ym pomieszczeniu po prawej zejd¼ w prawy dolny róg i rozwal ¶cianê, aby wzi±æ HP Max Up. Wyjd¼ st±d najpierw prawym górnym wyj¶ciem i id¼ prosto. Rozwal ¶cianê, która blokuje Ci przej¶cie i we¼ ze skrzyni Death Ring. Podnosi on statystyki, ale uwaga, ka¿de trafienie przez wroga koñczy siê ¶mierci±. Cofnij siê i skieruj ku górze. Po prawej, za korytarzem, którego pilnuje Rebuild, jest teleport, a nad nim Save Point. Po lewej mamy za¶ znajome drzwi.

Death
HP: 4444

  Kpina, tyle powiem. Tak kultowy boss zas³ugiwa³ na nieco wiêcej. Walka jest pro¶ciutka, to chyba naj³atwiejszy, poza pierwszym, boss w tej grze. Uruchamiamy Nitesco i walimy, je¶li masz zapas Heart Repair to bez problemu wykoñczysz go serduszkami, je¶li nie, to dobij zwyk³ymi atakami. Nawet nie zauwa¿ysz, gdy ta walka siê skoñczy. Co to mia³o byæ?

  Z pomieszczenia po lewej we¼ Sinestro Custos Glyph. Teraz wróæ do pokoju z Cerberem. U¿yj tam wszystkich trzech Glyphów typu Custos, a blokuj±ca drogê klapa opadnie. Teraz powtórka z rozrywki, czyli wysoka wie¿a i sporo skakania. W ostatniej platformie po lewej ukryty jest Eisbein. Na szczycie, po lewej znajduje siê Save Point. Zapisz grê i id¼ w prawo, ku ostatniej lokacji.

Final Approach - Dust to Dust

  Idziemy prosto, do góry, a potem ca³y czas w lewo (na razie nie do góry). Za pokojem z Lilith znajdziesz du¿± salê, pe³n± lataj±cych szkieletów. Zejd¼ na sam dó³ i we¼ MP Max Up i Glyph Volaticus. Teraz mo¿esz lataæ. Wzleæ do sali wy¿ej i we¼ ze skrzyñ Sun Ring, Heart Max Up i MP Max Up.

  Wróæ i id¼ w prawo. W kolejnym pomieszczeniu znajdziesz Judgement Ring, ukryty w ¶cianie u góry po prawej. Id¼ dalej, w du¿ej hali w prawym górnym rogu jest teleport. Id¼ w lewo. Podleæ do sufitu i rozbij go, aby znale¼æ lokacjê z Onyxem, diamentem, World Ring i Gold Ore. Zleæ ni¿ej i id¼ w prawo. Zejd¼ na sam dó³, przy pomocy Glyphu Paries we¼ MP Max Up i Super Potion. Teraz wzleæ do góry i w lewo. Znajdziesz tu Save Point. Tak, za kolejnymi drzwiami czeka ten pan, którego zwykle spotykamy na koniec w Castlevaniach. Zanim tam wejdziesz, upewnij siê, ¿e wykona³e¶ wszystkie questy w wiosce (liczy siê to przy zakoñczeniu), masz zapas przedmiotów lecz±cych. Dobrze jest mieæ te¿ za sob± Large Cavern i Training Hall. Do tego na ¶wiecie zosta³o jeszcze kilka miejsc do odwiedzenia, których poprzednio nie by³e¶ w stanie dosiêgn±æ. Teraz powinno Ci siê udaæ. A gdy ju¿ to bêdziesz mia³ za sob±, czas zaj±æ siê Dracul±.

Dracula
HP: 9999

  Sugerowany uk³ad Glyphów to Melio Falcis, Nitesco i Dominus Agony. Uruchomienie tego ostatniego zabiera HP, ale znacznie podnosi si³ê Twoich ataków. Podczas tej walki mój „serduszkowy” atak zabiera³ mu ok. 900 HP (na 45 poziomie do¶wiadczenia) za jednym razem. Przy du¿ym poziome serc (u mnie by³o to 170), dokupieniu Heart Repair i odpowiedniej ilo¶ci ¶rodków lecz±cych (Dominus Agony jednak boli) daje to mordercz± mieszankê, która sama z siebie pozwoli szybko skoñczyæ walkê... W pewnym momencie Dracula zacznie gadaæ. Teraz szybko w³±cz menu, ustaw sobie Dominus Anger i Dominus Hatred. Ich jednoczesne u¿ycie (Glyph Union) koñczy sprawê. Tak, to ju¿ koniec... Wiem, bywa³y duuuuu¿o trudniejsze walki koñcowe (ech, czasy NES-a...). No nic, obejrzyj zakoñczenie i je¶li uda³o Ci siê wszystko, mo¿esz pobiegaæ Albusem.

Powrót do kompendium wiedzy o Castlevania: Order of Ecclesia
Wykorzystane w tek¶cie mapy pochodz± ze wspomnianego wy¿ej kompendium

Copyright © 2005 - 2013 by CastleKeeper's Chronicles. All rights reserved.
A part of The Inner World of Final Fantasy.
Castlevania is the property of Konami.

Content by Nox_A15. Design by SenTineL.